Google adwords – annonsera på konkurrenters namn

Google Adwords är Googles flaggskepp. Google har verkligen lyckats med sin annonserings tjänst och det är väl inte så konstigt när man dominerar sökmarknaden. Där besökare finns där finns också annonserna och i detta fall Google.

Vad som har uppmärksammats och diskuteras länge är hurvida det är okej att skapa Google Adwords annonser som syns på andra företags namn. Google har sagt att detta är okej så länge man inte skriver något som inte är sant, missleder eller exakt kopierar annonser. Om detta är rätt eller fel kan ju diskuteras i evigheter. Vad tycker du?

När det var alla hjärtans dag så fick ett företag som heter Chez Bloom uppleva den negativa sidan utav detta, en konkurrent visade sina Google Adwords annonser när man sökte på deras företagsnamn. Det stod i annonsen att de var ”sold out” och detta påverkade CTR’en och folk trodde att Chez Bloom hade slut på blommor, vilket de i själva verket inte hade. Detta är katastrofalt för ett blomsterföretag som satsar mängder med pengar på just alla hjärtans dag. Nyheten rapporterades från Brad Channel och bilden nedan är även därifrån. Jag läste ett inlägg om det på search engine land – men tyckte det var värt att skriva min åsikt om.

Google annons

Konkurrentens Google Adwords annons

Själv tycker jag detta är fel och denna annons bryter ju mot Google’s regler. Det som irriterar Chez Bloom är att Google påstår sig granska alla annonser som läggs ut och de undrar förstås hur detta då kan hända. Granskningen vad jag vet sker utav automatiska system som kollar div. faktorer. Flaggar systemet för något så granskas annonsen manuellt. Detta är väldigt illa då sådana här förödande annonser lätt slipper igenom – hur skall man förhindra det?

Överlag tycker jag det är fel att man får annonsera på andra företags brandname, men jag förstår också problemet. Hur definierar man ett brandname idag? Finns ju mängder med företag som använder vanliga ord som namn. Så Google’s regler är ju egentligen rätt och hur löser man då ett sådant här problem utan att det blir problem på ett annat håll?

Kortfattat vill jag bara väcka frågan – Vad tycker du om att visa annonser på sökningar efter andra företagsnamn? Kommentera! 

 

 

4 reaktion på “Google adwords – annonsera på konkurrenters namn

  1. Patrik Berggren

    Svår fråga att ta ställning till. Man vill inte att andra ska buda på sitt eget varumärke, samtidigt som man själv vill buda på andras. :-)

    Har själv gjort det tidigare, och etta är riktigt vanligt inom t ex MLM-/IM- nischerna. Där budar man på konkurrerande nätverk hej vilt, och kommer vi sedan till Facebook PPC är det ÄNNU vanligare.

    När vi ser vidare på dessa nischer, så budas det även på person namn på stora ”ledare”/”gurus”, URL:er etc.

    Det finns både fördelar och nackdelar med denna typ av köpt trafik.

    Fördelar
    1) relevant trafik som konverterar extremt bra
    2) den är hyffsad billig, något dyrare idag än för ca 1 – 2 år sedan

    Nackdelar
    1) kan ses negativ av tilltänka kunder/prospekts/leads
    2) något ”shady”, lite ”blackhat” över det hela om vi snackar SEO-språk

    Hur man gör, är helt upp till en själv. Det är helt OK enligt Google AdWords ToS och även Facebook PPC ToS.

    Jag har sälv gjort det tidigare då det var ok att buda inom ”tjäna pengar”-/MLM-/IM- nischerna på AdWords

    Svara
    1. Fredrik Johansson Inläggsförfattare

      Tack för en bra kommentar och jag håller med dig, det lär väl förbli OK att annonsera på konkurrenters namn och dessa typer av problem lär också uppstå, man kan dra rätt mycket fulingar.. :P

      Svara
  2. Christian R

    Det finns lite praktiska aspekter också, man kan få problem med sin quality score, uppkommer det, tycker jag man skall skita i det.

    Att undvika qs problem på kontot är mkt viktigare än att få konkurrentens trafik!

    I övrigt tycker jag man skall få ha sin brand ifred men nu sätter jag inte reglerna och som vanligt när google skriver reglerna, skall man bara följa dem om de är till sin egna fördel, annars skall man skita stenhårt i vad de tycker.

    Svara
    1. Patrik Berggren

      Varför skulle man få problem med QS?

      Handlar ju bara om att fixa till landningssidan så den är relevant …

      När jag körde hårt på ftg/brand/personnamn, så hade de sökorden egna optimerade LS med QS mellan 7 – 10

      pssst … QS kan även vara en vägledning för vilket/vilka ord LS ska sökmotoroptimeras mot … :-P

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>