Rabattjakt utsatt för negativ SEO

Det har varit rätt mycket snack i branschen om negativ seo och vi har fått beskåda utländska sajter bli utsatta för det. Jag har tidigare bara läst om andra som råkat ut för problemet och även skrivit lite om negativ seo här. Följande inlägg är väl egentligen bara för att berätta att ett av våra projekt har blivit utsatt för negativ seo, jag trodde aldrig det skulle hända en själv. Även om det egentligen inte är så big deal om man vet vad man skall göra, eller är det? Det har börjat ge utslag på sajten vilket du kan läsa om mer nedan, sen vet väl bara Google vad som komma skall.

Vi håller på med ett urval av affiliate projekt på en löpande basis och en av de dagliga rutinerna för mig är att kolla Majestic SEO för backlinks, det här hoppet med att en ny naturlig domän skall ha indexeras lever fortfarande och ett par gånger varje månad så blir glad när man ser en ny domän som länkar till en utan att man har haft en påverkan.

Nyligen så valde vi att designa och bygga om ett av våra affiliate projekt Rabattjakt. Sidan är en shoppingportal som samlar rabattkoder och kampanjer för Sveriges olika nätbutiker. Vår tanke är att försöka lyfta Rabattjakt och försöka öka intäkterna och göra sajten lönsam. Vi lanserade nyligen sajten i både Danmark och Norge med hjälp av content från GFD(Bra leverantör av dansk/norsk content till ett bra pris). Vår målsättning är att ha en komplett databas av rabattkoder och kampanjer för samtliga butiker i respektive land.

Den första versionen av Rabattjakt byggde jag själv i WordPress som ett litet experiment. Jag använde mig av custom post types för både rabatter, kampanjer och butikerna vilket gav friheten att få ett rätt så flexibelt system. Under 2012 så kom vi upp till 100 butiker som vi manuellt höll koll på och för varje rabatt och kampanj fick vi lägga upp en ny post i wordpress för. I december 2012 så kikade vi över vår portfolio av olika sajter och bestämde oss för vilka sajter vi skulle fokusera på under 2013, Rabattjakt blev en av dem.

Version 2.0 av sajten, även den byggd i WordPress

Nu har vi en ny sajt, där vi pratar med samtliga APIer för att få in information för rabattkoder, kampanjer och butiker. Super enkelt att lägga upp nya manuellt och affiliate länkar skapas automatiskt. Den nya sajten är också byggd för att hantera fler språk och är betydligt snabbare än vad WordPress var. Sajten är responsive och fungerar i mobilen och har egen tracking för att urskilja vilken trafik som tjänar pengar hos nätverken och vilken som inte gör.

Den nya versionen av Rabattjakt.

Nog om projektet, kom till saken..

Som tidigare nämnt så är en av de dagliga rutinerna att kolla backlinks och den 21e april tyckte jag att antalet reffering domains hade ökat, lite ivrigt så kollar man då fliken ”New” i Majestic SEO för att se vad som har hänt. En snabb blick på grafen där så ser man att lite nya länkar börjat tilla in:

Lite högre tillflöde än vanligt

Först tänkte jag väl att det var någon blogg som lagt en site-wide länk vilket visade sig vara fel. Majestic SEO är väldigt bra för att kolla backlinks, under New tabben kan du kolla vad det är för länkar som tillkommit dag för dag eller markera ett antal dagar i grafen. Det var lite väl mycket med skitlänkar faktiskt.

Listan fortsätter med utländska länkar..

Ett tusental utländska länkar med ankartexten ”rabattkoder” eller ”rabattkod”, nu är detta inte ett sökord som vi har arbetat med så med hjälp av Majestic SEO så kan vi enkelt få fram vilka domäner som länkarna kommer från. Majestic SEO erbjuder en att se vilka länkar som använder vilken ankartext och en snabb titt ger oss detta:

Ett urval av domäner som börjat länka till Rabattjakt med ankartexten rabattkoder..

Okej tänkte jag, vad innebär detta? Behöver jag göra något? Jag är övertygad om att negativ SEO fungerar och framförallt mot sajter som inte har extremt hög auktoritet i Googles ögon. Det slog mig genast att det är en konkurrent som gjort detta, som antagligen känner sig hotad av vår nya sajt.

Eftersom den som valt göra detta har valt att fokusera på sökordet ”rabattkoder” så är det just det ordet jag tänker följa och se hur det påverkas. Sökordet har legat relativt stabilt en längre tid även om det inte varit en bra placering och gjorde även så fram till 3e maj:

Relativt stabilt fram tills 3e maj – men efter det började saker och ting hända vilket du kan se längre ner..

Negativ SEO – Vad göra?

Vad skall man göra då om ens sajt blir utsatt för negativ SEO? Google har gjort det enklare för oss genom disavow tool. Det första du bör göra är att analysera läget och se om det verkligen handlar om negativ SEO. När du gjort detta så skall du göra följande (vilket jag nu gjort för Rabattjakt):

1. Det första du skall göra är att samla samtliga länkar som du tror ingår i den negativa SEO ”attacken”. För att få fram detta, framförallt om en och samma ankartext används görs lättast enl. mig med hjälp av Majestic SEO och ”anchor text” fliken. Klicka på listan referring domains och sedan export till CSV. Importera filen till excel och sortera bort domäner som du inte vill skicka in till Google. Fyll också på listan med enstaka länkar.

Google erbjuder två sätt att anmäla länkar, antigen enstaka länkar eller hela domäner. I detta fallet så hade de flesta länkade domänerna flera länkar som pekade mot Rabattjakt.

2. Lägg samtliga domäner och länkar i en text fil och var väldigt noga med att inte göra fel. Detta verktyg kan om det används på fel sätt skada din hemsidas synlighet hos Google.

Vi börjar med att anmäla hela domäner där det finns flertalet länkar ifrån.
För att markera att det är hela domänen det gäller skriver du domain: framför. Börja med att på första raden skriva en kommentar exempelvis:

# Multiple bad links resulting from suspected negative SEO attack.
domain:artpal.pl
domain:oncetv-ipn.net

Härnäst kan du göra en ny kommentar (om du också vill anmäla enstaka länkar) exempelvis: 

# Single bad links resulting from suspected negative SEO attack.
Fyll på med enstaka länkar. Här skriver du bara 1 URL per rad.

Så ett komplett exempel skulle kunna se ut så här:

# Multiple bad links resulting from suspected negative SEO attack.
domain:artpal.pl
domain:oncetv-ipn.net
# Single bad links resulting from suspected negative SEO attack.
http://www.mytcbrasil.com.br/informacoes-sobre-cruzeiros/comment-page-90/?replytocom=73973

Spara filen på din dator. (format: .txt) – Du kan ladda ner ett exempel här: disavow-example.txt.

3. Nästa steg är att skicka in filen till Google här.

Google disavow tool

Nu har du gjort vad du kan till en början, givetvis så skall du fortsätta följa utvecklingen för din sida och se om den påverkas något. Jag ordnade disavow och skickade in filen 2e maj 2013.

Skulle din sajt droppa helt och inte repa sig efter ett tag så hade jag gjort en utförlig reconsider request.

Hur har det påverkat Rabattjakt’s ranking?

Svar: Ja. Även fast jag skickat in samtliga domäner som ingick i ”attacken” (som inte var jätte stor, men ändå intressant att själv bli utsatt) så verkar sidans ranking blivit påverkad. Jag trackar ca 200 keywords dagligen och skulle man ta en average så har sajten tappat ranking. Men det intressanta är just sökordet ”rabattkoder” – som 90% av ankartexterna innehöll:

Tydlig påverkan på sökordet ”rabattkoder”.

Nu återstår det att se hur utvecklingen framöver blir, dagens rank är 51 på sökoret ”rabattkoder”. När börjar disavow filen värka? Har den redan börjat? Varför droppat ändå? Man kan fundera massor men i slutändan har det inte påverkat sajten i stort sett förutom detta sökordet. Saker och ting kan ändras snabbt i Google och det är tur man har byggt upp trafikkällor på annat håll också! Det är dock skrämmande hur beroende man är av Google…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *